1 maj 2018

Budapest



Just hemkommen från  Budapest där jag tillbringat några dagar som turist. Jag åkte med Rolfs flyg och buss, ett reseföretag jag åkt med flera gånger tidigare. Jag är alltid nöjd med deras resor.
Första dagen gjorde vi en kort stadsrundtur med buss. Budapest består av två områden, Buda och Pest, som ligger på varsin sida om floden Donau. Buda är den västra delen med Gellertberget. Därifrån har man en vidunderlig utsikt över staden. Där besökte vi  Fiskarbastionen och Mattiaskyrkan.


Mattiaskyrkan till vänster med sitt keramikklädda tak. Fiskarbastionen rakt fram.


Minnesmärket från Förintelsen på kajen vid Donau

Nästa dag var det dags att uppleva landets badkultur på ett av stadens vackra badhus. Det var ljuvligt  att doppa sig i en av de varma utomhusbassängerna och bara ligga där en stund och njuta av stillheten. Efter detta övergick jag till att simma några hundra meter i en av simbassängerna. Vädret var underbart så det gick att sitta och sola sig en stund efteråt. Inget gastande eller babblande i några mobiltelefoner här inte! Men det gick för sig att fotografera, något som är förbjudet i simhallarna i Stockholm.



På kvällen blev det kryssning på Donau med mat,vin, fin utsikt och trevlig samvaro.


Parlamentsbyggnaden med kvällsbelysning

Dag tre var det dags för heldagsutflykt till pustan, det vackra ungerska slättlandskapet. Vi besökte en hästgård och fick se allehanda uppvisningar både av hästar och ryttare. Vi fick göra en tur med häst och vagn och intog sedan lunch i härlig lantlig miljö, där värdshusinnehavaren lagade soppa över öppen eld.





Naturligtvis gjorde jag en del strövtåg på egen hand och besökte också en typisk ungersk restaurang i sällskap med några andra i gruppen.
Besök på New York Café


Besök på restaurang Husar där två herrar spelade zigenarmusik
Stekt ankbröst, grillad sötpotatis med granatäppelsås. Mums!


2 kommentarer:

  1. Gratulerar till en lyckad och innehållsrik Budapest-resa! Jag gjorde Budapest på egen hand en vecka i maj 2004, och det var extremt ansträngande. Dålig turistinfo, inga språkkunniga invånare och snäsiga poliser. Insåg att jag borde ha valt en gruppresa, men trodde att jag med mina språkkunskaper i engelska, tyska och franska skulle kunna ta mig fram, precis som i andra europeiska huvudstäder. Men själva staden är såå vacker och intressant med sitt historiska arv från den habsburgska dubbelmonarkin.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tråkigt att höra att din Budapestvistelse blev misslyckad. Visst är staden vacker och för mig var det självklart att åka dit med en gruppresa. På egen hand kan jag numera, då jag blivit äldre, möjligen resa inom Norden eller till något ställe jag känner väl. Många tycker det låter trist med gruppresa, men det brukar alltid bli tid över för egna strövtåg.

      Radera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...