26 november 2017

Matador - revisited





Kommer ni ihåg den danska TV-serien Matador, som visades i början av 1980-talet?
Jag blev erbjuden att låna den DVD-inspelade versionen (finns att köpa också). Jag har nu ägnat flera mörka novemberkvällar till att återuppleva denna serie. Det är alltså är över 30 år sedan jag såg den och den håller ännu.
Kan bara säga en sak - den är fenomenal!  Den innehåller allt som ett välgjort drama skall göra:  historiska skeenden, samhällsfrågor, företagande, kultur och relationer. Karaktärerna ställs inför utmaningar och får möjlighet att utvecklas. Allt gestaltat av skickliga skådespelare.
Efter att under lång tid ha matats med jobbiga deckar- eller thrillerserier, som man dessutom tvingats avstå ifrån för att de är så otäcka, är den en fröjd att slå sig ner i TV-soffan och njuta av detta gripande drama.


7 kommentarer:

  1. Tack för tipset. Är den försedd med svensk text? Jag har svårt att förstå talad danska.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. I den utgåva jag fick låna av en fd arbetskamrat kunde man välja svenska undertexter. I fodralet, som skivorna ligger i är det dock dansk text. Om du tänker köpa den är det bäst att kolla noga att det finns svensk text. Jag har också svårt att förstå talad danska, tyvärr.

      Radera
  2. Jag älskade också Matador när den gick. Håller med om danskan kan vara knepig. Men det ju också lite av charmen med serien. Den är så typiskt dansk. Men visst behöver man en översättning. Håller med om en del andra serier är så otäcka och brutala att man inte kan se dem.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för fint tips! Jag såg den på tv och tyckte den var väldigt bar och jag kan absolut tänka mig att se om den. är inte så mcyket för serier men en del fastnar och stannar kvar. Matador var en sådan.

      Radera
    2. Kanske det kan vara ett tips lämplig som julklapp till någon senior...

      Radera
  3. Hej, Birgitta!

    Du och jag har träffats å yrkets vägnar; jag är numera pensionerad bibliotekarie från Stockholms universitetsbibliotek samt var flitig låntagare vid gamla Hammarbyhöjdens bibliotek innan det sorgligt nog lades ner och flyttades.

    Jag kan inte låta bli att instämma i dina lovord av "Matador". För ganska exakt ett år sedan lånade jag också hela serien (av f.ö. samma person som du), och njöt av den under en hel månad. Tror jag såg den två gånger i sträck, eftersom det var sorg och saknad efter sista avsnittet. Det kändes som att förlora sin familj. På sikt får man nog lov att köpa serien själv för att undvika abstinensbesvär.

    Din blogg är verkligen snygg och proffsig: Grattis till att ha skapat den själv! Jag har nyligen knåpat ihop en egen blogg med visst besvär, och hoppas att den kommer att utvecklas vidare med tiden. (Adress: https://hjartebloggen.blogspot.se).

    Önskar en God Jul med bästa hälsningar!
    Marie-Anne Condé

    SvaraRadera
  4. Men så roligt! Jag kommer ihåg dig! Jag skall genast besöka din blogg. Jag önskar dig också en riktigt God Jul.

    SvaraRadera

Vatten

Vatten, det viktigaste av allt! Glöm inte att dricka vatten är Viktväktarnas första bantningsråd ! Jag har större delen av mitt liv bott på...