22 juni 2017

Fjärilen - en arkitekturskulptur i Rålambshovsparken





Som jag har berättat tidigare, läste jag konstvetenskap på Senioruniversitetet i våras. Vi fick en hemuppgift under sommaren. Jag valde att skriva om tre offentliga konstverk. Här kommer texten om det andra.

Arkitekturskulpturen Fjärilen av Elli Hemberg är från 1980 och placerad i Rålambshovsparken i Stockholm. Det är en vit kubistisk betongskulptur.
På Stockholms stads hemsida presenteras den på följande sätt: En vindskyddande parkmöbel, en avskild vrå eller ett regnskydd eller som titeln antyder ett avtryck av en fjärils rörelsemönster – det finns många tolkningsmöjligheter. Hela skulpturen skapades först som ett klippark i kartong innan den tillverkades i full skala.
Elli Hemberg, som levde 1896-1994, startade sin konstnärsbana med teckning och måleri för att sedan övergå till skulptur. Hennes genombrott kom sent i livet.
Fjärilen, som är 6,3x4x4,4 meter är baserad på dynamisk symmetri. I korthet kan man förklara detta på följande sätt:  I den organiska världen råder en dynamisk symmetri – livets och rörelsens symmetri. Detta i motsats till den statiska symmetrin, som råder i den oorganiska naturen.
Vid invigningen sade stadsträdgårdsmästare Holger Blom: Fjärilen är arkitektur som fri konst i ordets verkliga bemärkelse. Den ger skydd samtidigt som den fångar upp fältet, solljuset, vattnet och staden. Den ljusa vingen väntar våren. För de tusentals soldyrkarna på den gröna mattan blir den en symbol.
Elli Hemberg är en företrädare för den konkreta skulpturen. Konkretismen leker med rumslig upplevelse och när man förflyttar sig runt konstverken skiftar de ofta i färg och form. 
Jag blev verkligen överraskad då jag kom hem och tittade på mina bilder av konstverket i datorn. Nu såg jag plötsligt att vingen såg högre ut från sidan än framifrån. Vid närmare studier kring Hemberg sätt att arbeta, förstod jag  att detta var ett medvetet val av konstnären och att det väl egentligen är en synvilla.
Jag tycker att Elli Hemberg har en mycket fin rytmkänsla och att skulpturen passar mycket bra in i denna  fartfyllda miljö med biltrafik och många människor som rör sig i parken.

 


2 kommentarer:

  1. Hej, precis så här upplever jag skulpturverk, som stora klumpar, kolosser och absolut inte förskönande. Visst kan man hitta kanske spännande former och strikthet, men nej, jag blir inte glad av att se dessa i allmänna parker o dylikt. Att likna denna vid en fjäril är en skymf mot den vackra fjärilen om du frågar mig men det finns säkert många som anser att detta är en modern tolkning...
    Ha en riktigt skön fortsättning på sommaren

    SvaraRadera
  2. Ja, där ser man att man kan uppleva saker på olika sätt. Nej, det är klart att inget kan överträffa en fjäril i verkligheten och inte tycker jag själv att detta är en direkt vacker skulptur, men rätt fyndig.

    SvaraRadera

Vatten

Vatten, det viktigaste av allt! Glöm inte att dricka vatten är Viktväktarnas första bantningsråd ! Jag har större delen av mitt liv bott på...