9 mars 2017

Veckans rubrik: Kvinnokraft



Sigrid Hjertén


Veckans rubrik är Kvinnokraft. Jag väljer att skriva om konstnärinnan Sigrid Hjertén.
Sigrid Hjertén levde 1885 till 1948. Hon studerade vid Högre konstindustiella skolan i Stockholm och fortsatte därefter att studera måleri i Paris med Henri Matisse som lärare. Hon debuterade som målare på gruppen De åttas utställning i Stockholm 1912.
Hon var under många år gift med konstnären Isaac Grünewald och fick med honom sonen Iván. Hennes sista levnadsår förmörkades av svår sjukdom.
Intensiva färger, arabeskartad kurvatur och ytmässig dekorativism gör sig gällande i figurbilder och porträtt, ofta med maken eller sonen som modeller, men även interiörbilder från hemmet och ateljén med utsikt över Kornhamnstorg samt i strandbilder och stilleben.(NE 1992).
Jag har valt att skriva om Sigrid Hjertén eftersom jag tycker mycket om hennes måleri. Färger, former och de berättelser som hennes målningar innehåller, tilltalar mig. Jag är också imponerad av den fantastiska skaparkraft, som hon bibehöll trots en del motgångar. Hon hade stor integritet och förföll aldrig till att bara bli en konstnärshustru, utan arbetade i många år självständigt.
Nedanstående bilder är tagna från nätet.

Brunetten och blondinen. 1912


Ateljéinteriör. 1916.




Skördemaskiner och lyftkran. 1916





Stilleben med julkaktus 

Badliv. 1934.

Veckans rubrik består av ett antal bloggare, som varje vecka skriver ett inlägg under ett gemensamt tema. Mars månads värdinna är matfreaket med bloggen Jordgubbar och bubbel. Övriga bloggare finns i den högra spalten.

8 kommentarer:

  1. Så roligt att du skrev om Sigrid Hjertén! Härligt se tavlorna och hennes färger.
    Jag har läst boken om Sigrid och Isaac och gillar hennes tavlor jättemycket. Jag köpte boken av professor emerita i idé och lärdomshistoria Karin Johannisson skrivit: Den sårade divan,om psykets estetik. Hon skriver där om Sigrid Hjertén som vistas på Beckomberga och dör där av en misslyckad lobotomi. Johannissons bok handlar även om Agnes von Krusenstjerna och Nelly Sachs som ochså led av psykiskt sjukdom.
    Kanske har du också läst boken?
    Trevlig helg Birgitta!

    SvaraRadera
  2. Tack Tove för din kommentar. Javisst är väl hennes tavlor läckra!Jag håller just nu på att läsa boken Sigrid och Isaac av Anders Wahlgren, som du nämner. Det finns ju också en film med samma namn som bygger på boken. Den sårade divan är säkert också intressant. Den kommer jag nog läsa senare.
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera
  3. Hej, såg du tvserien som gick förut, med Ernst Billgren som domare, om konstnärer som tävlade? Jag tyckte vinnaren där hade en målarstil som påminner om den Hjertén uppvisar. Lyftkranen känner jag igen tycker jag och även sättet att avporträttera människor. Tack för ditt inlägg och trevlig helg

    SvaraRadera
  4. Nej,jag såg aldrig TV-serien. Kan tänka mig att många blir inspirerade av hennes konst. Hoppas att du också får en trevlig helg.

    SvaraRadera
  5. Jag är inte så bevandrad bland konstnärer och konstverk, men Sigrid Hjertén känner jag till och jag gillar verkligen hennes konst :)
    Tack för ett intressant inlägg om en stark kvinna!
    Ha en fin helg!

    SvaraRadera
  6. Tack Birgitta för en intressant kraft-kvinna!
    Jag känner igen ett par av hennes målningar som du har lyft fram, bl.a. lyftkranen och ateljéinteriören. Jag tycker om hennes konst. I kommentarerna läser jag att hon var med om en lobotomi, hemska tanke, men så var det på den tiden. Ska notera, att jag vill läsa mera om henne. Du har inspirerat mig.
    En fin helg önskas!
    Karin

    SvaraRadera
  7. Jag gillar henne, har läst lite böcker om henne också. Intressant person!

    SvaraRadera
  8. Det är så trevligt med det här rubrikbloggandet tycker jag därför att jag ju alltid får lära mig nåt nytt. Intressant och trevligt inlägg, tack!
    Hälsningar
    Yvonne

    SvaraRadera

Boktips - om kungligheter

Jag har haft en ambition att läsa in mig litet på svenska drottningar.  I vintras läste jag en mycket intressant biografi över drottning Hed...