31 oktober 2015

Lördagstema - meningsfull sysselsättning

Jag hade tänkt besöka Seniormässan i Älvsjö, men annat kom emellan. Jag var där för några år sedan och gissar att det ser ungefär likadant ut nu som då. Kommersiella aktörer som försöker nå ut till oss pensionärer med allehanda erbjudanden. Dessutom föreläsningar och underhållning.




Det är väl först då man blir pensionär som det där med meningsfull sysselsättning blir aktuellt.
Man har ju plötsligt väldigt gott om tid. Man blir sugen på att gå kurser, resa, motionera och umgås mer med nära och kära.
Som jag uppfattat det, är förutsättningarna väldigt olika bland pensionärer. Det beror mycket på familjesituationen, ekonomin, hälsan och bostadsorten. Självklart beror det också på vilka intressen och vilken fallenhet man har. En del fortsätter att arbeta, men kanske bara på deltid.
En del pensionärer ägnar sig åt ideellt arbete. Det har jag stor respekt för, särskilt om det är socialt arbete.
Nedan kommer bilder på några av mina meningsfulla sysselsättningar.

Yngsta barnbarnet Artur visar sin gitarr

Rundresa i Norge 2013. Här står jag på Nordkap

Deltar i matlagningskurs

Deltagare i stadsodling


Körsång

Föreläsning hos Seniornet

Sköna promenader med hunden Stella

Min blogg ingår i gruppen Lördagsbloggen. Värdinna för oktober månads teman är Petta.



8 kommentarer:

  1. Allting som man själv gläder sig åt och som kanske utvecklar en som människa är meningsfullt. Att vara tillsammans med sina barnbarn är verkligen något som känns meningsfullt för mig.
    Ingrid

    SvaraRadera
  2. Det är ju precis som Musikanta skriver här ovan. Du har många strängar på din lyra så utan meningsfull sysselsättning blir du inte.
    Ha en god fortsättning på helgen

    Karin på Pettas

    SvaraRadera
  3. Jag tror du fick med hela listan på sådant som känns meningsfullt när man har tid att välja vad man ägnar sig åt! Barnbarn, kulturutövande, kurser, odlande, resor, husdjur... Det blir svårt att få tiden att räcka till!

    SvaraRadera
  4. Aktiv pensionär i meningsfylld anda!
    Heja dig Birgitta!

    SvaraRadera
  5. Oj så mycket trevligheter och vad roligt att du sjunger i kör! Jag är ju som körledare väldigt partisk för denna aktivitet men ser ju på nära håll vad den betyder för väldigt många, inte minst för egen del :-)

    SvaraRadera
  6. Massor med trevliga och meningsfulla sysselsättningar för dig. Allt man mår bra av känns som det är meningsfullt!

    SvaraRadera
  7. Verkligen ingen brist på saker att göra för din del!

    SvaraRadera
  8. Tack för era kommentarer! Javisst finns det mycket meningsfullt att syssla med, men det kräver att man tar eget initiativ.

    SvaraRadera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...