6 juni 2015

Beridna högvakten




I dag är det nationaldagen och då får man kanske vara litet rojalistisk.
För att den Beridna Högvakten ska kunna sprida glädje, pompa och ståt på Stockholms gator krävs idag två huvudaktörer. Den ena är den ideella organisationen Föreningen för den Beridna Högvakten, den andra är Försvarsmakten.
Föreningen sköter inköp och utbildning av hästarna. Försvarsmakten med Dragonmusikkåren och vakten från Livgardet svarar för genomförandet av vaktparaderna. Stockholms vaktparad lär vara världens enda beridna musikkår.
Stallet ligger vid K1 på Lidingövägen och erbjuder ibland visningar. Jag deltog i en sådan tidigare i våras och tog litet bilder.
I slutet av inlägget kommer en film jag tog då vaktparaden gick över Norrbro. Tyvärr tog musikerna paus just då. Det är bara pukorna som hörs. Men ni kan säkert föreställa er hur det låter.















Pukhäst






Träning med sabel







4 kommentarer:

  1. Väldigt roligt att se dina bilder från Beridna Högvakten som jag visste så litet om. så här på Nationaldagen har jag dock en liten undran varför uniformerna är i de finska färgerna och inte i de svenska.
    Ingrid

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, du det kan man undra. Vet inte varför, men det finns säkert någon militärhistorisk kunnig person som skulle kunna svara på det. Svenska uniformer kan ju ha andra färger också. Blått och vitt är ju vackra färger tillsammans. Då jag var liten fick jag lära mig att man klär sig aldrig i gult och blått. Dessa färger var reserverade för svensk flaggan. Passar väl för övrigt inte så bra ihop.

      Radera
  2. Suveränt fint inlägg
    Hälsningar Eva på Ekerön

    SvaraRadera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...