22 maj 2015

Akvarell för nybörjare

Då jag planerade mitt liv som pensionär, såg jag möjligheten att äntligen få tid att ägna mig åt något kreativt. Jag har alltid varit väldigt förtjust i akvarellmålningar och tyckte att det skulle vara roligt att pröva på att måla litet själv. Jag hade inte hållit i en pensel sedan skoltiden. Många säger att akvarell är väldigt svårt.  Det är mycket fråga om teknik och att man måste förstå hur färgerna fungerar. Fördelen är att det är en rätt okomplicerad utrustning. Färger, penslar, papper och vatten. Sedan är det bara att sätta igång.
Jag gick några kurser och lyckades väl få till en och annan hyfsat bra övning.
Så gick jag i pension, men fortsatte att arbeta en del, skaffade hund och hade fullt upp med andra aktiviteter, så målarlådan blev liggande.  Nu har jag tagit fram den igen och skaffat några handböcker, som jag arbetar efter. Man får helt enkelt börja om från början. Handboken jag använder mig av just nu är Nybörjare i akvarell D.1 av Ia Säflund.
Det är en väldigt trevlig hobby, speciellt på sommaren då ljuset är bra och andra aktiviteter ligger nere. Då finns det ju också möjlighet till utomhusmåleri, om man föredrar det.
Så här ser det ut på mitt matbord just nu.




Här är en övning som jag gjort tidigare

7 kommentarer:

  1. Å vad härligt det ser ut! Jag förstår din känsla, jag har en stor låda akvarellfärger, papper och penslar av olika sort. Men allt är undanpackat i lådor. Snart ska jag göra som du... Sprida ut mig över köksbordet. Vilken jättefin bild av huset!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

      Radera
    2. Tack! Ja, man behöver ju ha gott om tid. Köksbordet duger nog inte, där skall man ju sitta och äta. Man måste ha ett separat bord, så att grejerna kan ligga framme hela tiden.

      Radera
  2. Så roligt att du akvarellar, vilket härligt bord och ljuvlig stuga ... svårt sa du? Ja, omdömet varierar...
    Det syns inte ...
    Skapa gör gott, ser bra ut (för det mesta) och ger ännu mera lust. Hoppas du visar fler - jag gillar att se det icke-nonfigurativa då jag själv är kass på det. Akryl är min färg, jag är i stadiet att inte vilja ha teknik som underlag.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jovisst ,det är ju själva processen som är lustfylld, men jag måste erkänna att det är väldigt roligt om något bli bra också.

      Radera
  3. Svar
    1. Tack. Tyvärr hittade jag inte din blogg. Verkar vara borttagen.

      Radera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...