21 mars 2015

Lördagstema - Planering

Min blogg ingår i en grupp bloggare, som kallas Lördagsbloggare. Vi gör ett inlägg varje lördag under ett gemensamt tema. Denna veckas tema är Planering.



Jag arbetade i kommunal verksamhet fram till 2009, då jag gick i pension. På 1990-talet infördes planeringssamtal. Det var alltså ett samtal mellan mig och min chef. De första åren tyckte jag att dessa samtal var givande. Det var bra att få sitta i lugn och ro och diskutera arbetet. Så gick åren och man tyckte att det årliga samtalet till stor del var en upprepning av föregående och egentligen aldrig ledde någonstans. Dessutom började pensionen närma sig och man var kanske inte lika entusiastisk och idérik längre.
Som pensionär planerar man sin tid på egen hand. Det är rätt trevligt och det gäller att hålla sig aktiv.
Jag har en filofax där jag skriver in allt. Vid nyår sätter jag mig ner och skriver in alla födelsedagar och namnsdagar. Sedan fylls den naturligtvis på med allehanda aktiviteter.
I smartphonen finns en kalender, men jag har inget behov av den. Tycker att det verkar krångligt att sitta och knappa in triviala saker, som tvättstugetider och liknande. Sedan är det ju litet mysigt att sitta och bläddra i filofaxen ibland...




Absolut roligast är då årets resa/resor skall planeras!
Nätet i alla ära, då man börjar komma fram till beslut vill man ändå gärna ha en fysisk katalog att bläddra i. Vad det blir i år? Nja, det får ni veta så småningom...






8 kommentarer:

  1. Jag tycker också det är mysigt att sitta och bläddra i min fysiska kalender, jag har en digitalkalender men tycker inte den är särskilt mysig. Skrattade för mig själv och tänkte att det är kanske en generationsfråga i alla fall, är det det ungdomarna gör när de "bläddrar" i sina mobiler kanske? Tycker att det är lite mysigt? Åtminstone ser de ut så. Jag som länge försökt anteckna digitalt har nu plockat fram ett rejält stort kollegieblock igen! Känner också igen beskrivningen av upprepande planeringsmöten där egentligen inget händer och man tänker inom sig att tiden hade kunnat användas vettigare! Ha en fin fortsatt helg Birgitta!

    SvaraRadera
  2. Skönt att höra att man inte är ensam om att vara obekväm med kalendern i iphonen. Min planering de senaste dagarna rör sig om frösådd för balkongodling. Till det duger varken iphone eller filofax utan här krävs planering på det djupare planet med hänsyn till många komponenter och där räcker inte annat än i mitt fall fem dokument!!! För övrigt med bokning av tider gäller lappsystem för mig. Inte ultimalt, men...
    Eva (med balkongodling) på Ekerö

    SvaraRadera
  3. Papperskalendern har kommit fram igen hos mig också. Jag har försökt med datorns kalender och telefonens, men det ger dålig överblick.

    På mitt senaste jobb älskade jag att använda femårskalendrar som man kan vika ut och fylla i vad som skulle uträttas under de närmaste fem åren! Privar är jag mer åt "vi-får-se-hur-det-blir"-hållet.

    SvaraRadera
  4. Har en vanlig kontorsalmanacka sedan 22 år tillbaka. De står på rad i en bokhylla och vill jag kolla något går jag bara tillbaka dit och tittar. Jag skriver in allt som är viktigt för mig, gudstjänster och förrättningar som jag spelar på, födelsedagar, viktigare inköp, tandläkare etc.etc. Skulle inte få plats i min mobil. Den går dessutom ner i handväskan så jag har den alltid med mig om det behövs.

    Jag gör precis som du. När jag köper en ny kontorsalmanacka sätter jag mig ner och skriver in alla bemärkelsedagar för vänner, barn och barnbarn. Alla är inte med på Facebook :-).
    Hälsningar
    Ingrid

    SvaraRadera
  5. Samtal med chefen kallades utvecklingssamtal. De låg också till grund för lönen. Mina sista år i vården hade jag mina bästa samtal med chefen. Lönen fick släpa däremot pga alla yngres lyft upp på trappen. Solidaritet stå tillbaka. Planeringsdagar hade vi i arbetsgruppen.
    Pappersplaneringen använder jag. Sparat för flera år bakåt.
    Ser att det eventuell blir en resa för själen, då får vi se framöver då :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för era kommentarer. Tove, du har kanske rätt. Det är möjligt att jag missminner mig och blandar ihop planeringsdagar med utvecklingssamtal. Hur som helst, även planeringsdagarna var bitvis rätt likartade med många upprepningar.
      Hälsningar
      Birgitta

      Radera
    2. Hur som Birgitta, samtal var det. Det varierar nog från kommun till kommun. I Värmland hette det medarbetarsamtal. Upprepning javisst, blev det så. Jag ser nu att jag var lite otydlig på det sättet jag skrev, det far i väg för mig :-)

      Radera
  6. Har nu äntligen en smart telefon med kalender, men använder helst min gamla väggalmanacka som hänger i köket.
    Trevligt med reseplanering :)

    SvaraRadera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...