14 mars 2015

Lördagstema - Kökssoffa

Min blogg ingår i en grupp, som kallas Lördagsbloggare. Varje lördag publicerar vi ett inlägg med ett gemensamt tema. Denna veckas tema är Kökssoffa.
Jag har själv ingen kökssoffa, har aldrig haft någon och har heller inga barndomsminnen där någon kökssoffa finns med. Kanske det beror på att de är vanligare på landsbygden och jag är stockholmare i tredje generationen. En av mina grannar har i alla fall en. Hon berättade att den var köpt på Indiska för några år sedan. Visst är den fin!


Grannens kökssoffa

Det är mysigt med en soffa i köket.  De är tyvärr oftast ganska obekväma, eftersom de är i trä. Man kan visserligen förbättra bekvämligheten med kuddar, men det räcker sällan. Sätet brukar vara öppningsbart, så att man kan förvara diverse saker där. Är den lång så kan man kan ha den som reservbädd.
Jag tittade litet på nätet och hittade en hel del. En blivande inredningsarkitekt visade på sin blogg
Sara Strömbäcks blogg flera bilder av kökssoffor Jag kontaktade henne och frågade om jag fick använda några av hennes bilder, men fick tyvärr inget svar. Nåja, en bild kan jag väl använda i alla fall. På den bloggen fick jag ett intressant tips nämligen Digitalt museum, där man kan hitta bilder på en massa gamla föremål. Jag fick också veta att ordet kökssoffa har tillkommit senare. Tidigare hette det utdragssoffa.

Bild från Sara Strömbäcks blogg


Så till dagens kökssoffa. Den mest exklusiva jag hittade var från Oliver furniture, pris 9095 kronor.










10 kommentarer:

  1. Välkommen till lördagstema. Jag har tillkommit nyss jag med. Alltid lika trevligt att läsa om vad andra har skrivit på samma tema! Nej, som du säger är bekvämlighet inte kökssoffans "grej" - inte ens med kuddar kan man skryta med komforten. Soffan från Indiska var verkligen söt!

    SvaraRadera
  2. Om än obekväm att sitta i så har ju utdragssoffan flera kvaliteter till skillnad från många moderna soffor som likså är gräsligt obekväma! Det är ett helt företag att hitta en soffa som både är bra att sitta i och som har de rätta måtten för rummet den ska stå i. Och när man väl hittar den som dessutom är snygg kostar den 40 000 kr...... Inget man finner på loppis, alltså.

    SvaraRadera
  3. Hej och välkommen till lördagstemabloggarnas skara!

    Vilka fina kökssoffor du hittat! Den där blå är min favorit. Skulle ju passa bra i... nejvisstnej. Jag har FÖR MÅNGA soffor. Behöver inte fler! Vi du ha en?

    SvaraRadera
  4. Den blå var verkligen fin.
    Kökssoffor ska inte vara bekväma, det är det som är grejen med kökssoffor, är dom bekväma så blir man liggande alldeles för länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för era kommentarer! Roligt att få vara med här. Vi har nog tidigare haft kontakt i samband med fredagsteman. Ni är så duktiga allihop och skriver så intressant.Karin, tack jag behöver ej fler soffor.
      Hälsningar
      Birgitta

      Radera
  5. Vilken söt liten soffa hon har din granne :)
    Den slitna blå... den är fin, men tyvärr finns inte plats för någon soffa i mitt lilla kök.
    Välkommen att hänga på oss lördagsbloggare... kul med nya deltagare!

    SvaraRadera
  6. Hej du på ön! Din headerbild är fin! Roligt att du kommit med. Nu får jag säga som jag sa hos olgakatt, den vita soffan skulle passa fint här hos mig. Den blå soffan är det mycket själ i, nött och trären på sina ställen. Kommer att läsa mer i din blogg bakåt, men nu ska jag på innebandymatch med mitt barnbarn. God söndag!

    SvaraRadera
  7. Den där sista soffan hade jag inte sagt nej tack till om någon snäll varit extra generös. Den var läcker. Jag har växt upp med en kökssoffa i en medelstor stad och har många mysiga minnen från den. Vi har även själva haft soffa i köket vid vissa boställen.

    SvaraRadera
  8. Välkommen med i lördagstemagänget!
    Förstår att en soffa inte är helt praktiskt i städer där många bor i lägenheter. Det är ju inte direkt den mest behändiga möblen att bära upp för trappor osv. Fast din grannes soffa var ju väldigt nätt och otroligt fin! Jag har en viss förkärlek för Indiskas möbler även om det är sällan jag kommer förbi just en Indiskabutik som utvandrad från Sverige sedan många år.

    SvaraRadera
  9. Välkommen bland lördagsbloggarna!
    Nej, någon kökssoffa har jag aldrig haft heller. Som du skriver var det nog vanligare på landsbygden än i stan. Varken mina mor- eller farföräldrar hade någon kökssoffa heller.Undrar vem som har lust att lägga så mycket pengar på en sådan soffa som du visar. Jag har en soffa i gustaviansk stil liknande den på bilden - fast vackrare - som jag har ärvt efter mina farföräldrar. Jag har googlat på nätet och ser att du kan köpa en sådan för ca 1500 kr. Begagnad visserligen, men dock...
    Hälsningar
    Ingrid

    SvaraRadera

Vatten

Vatten, det viktigaste av allt! Glöm inte att dricka vatten är Viktväktarnas första bantningsråd ! Jag har större delen av mitt liv bott på...