10 mars 2015

Lidingö i litteraturen

Jag har haft ett litet projekt under vintern, nämligen att undersöka om det finns någon skönlitteratur där miljön är min hemstad, Lidingö.
En del visste jag sedan tidigare. Carl Michael Bellman har diktat om Elfvik. Han skrev ju också texten till den visa som vi idag kallar Lidingösången.
Gunnar Ekelöf har skrivit diktsamlingen Mölna-elegi som utkom 1960.

1981 publicerade dåvarande stadsbibliotekarien Elise Adelsköld en förteckning över litteratur om Lidingö. I den finns ytterligare del äldre material förtecknat, varav hela tre deckare med Lidingö som miljö: Silbersky&Svedelid, Mord bäste broder, Julius Regis, Blå spåret och Jacob Palme, En oskyldig flicka från landet.
Jag fortsatte att leta i bibliotekskataloger och hittade en nyare roman. Det var Erik Erikssons Men fåglarna sjunger om natten, utgiven 2012. Boken utspelar sig till stora delar på Lidingö under 1940- och 50-talen. Jag har inte läst boken, bara bläddrat igenom den. Litet för grabbig för min smak!
Jag har inte spillt kaffe på boken. Omslaget ser ut så!














1 kommentar:

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...