21 februari 2015

Enkel bildbehandling

Jag tycker att det är roligt att fotografera. Bloggandet har gjort att jag försökt utveckla mig på det området. Jag har en vanlig kompaktkamera och en kamera i min mobiltelefon. De bästa bilderna blir utan tvekan de som jag tar med kompaktkameran. Mobilkameran är dock ovärderlig, eftersom man alltid har den med sig och det blir riktigt bra bilder i den också.

De bildbehandlingsprogram jag i första hand använder är Windows Photo Gallery och Picasa, båda gratis och installerade på datorn.
Jag har hittat några andra gratisprogram, som är användbara om man vill visa bilderna med olika effekter. En del av dessa installerar man på datorn och en del kan man använda online. Redigeringen är inte svår, men kräver mycket tid och tålamod. Jag kan naturligtvis inte garantera säkerheten. Programmen är:

Photoscape
FotoSketcher
Big huge labs
Photofunia
BeFunky
PiZap
FotoFlexer
Pixlr
Fotor
FunPhotoBox
Funny Photo
Loonapix

Här nedan kommer några exempel på vad man kan göra.

Barnbarnet Pontus som popart. Redigerat i Big huge labs.




Barnbarnet Lukas på plakat redigerat i Loonapix



Yngsta barnbarnet Artur. Ramen kommer från Fotor

Här har hunden Stella fått en tomtemössa efter en redigering i Pizap

Bilden är redigerad i Funny Photo


Foto på härbre omvandlat till målning i Fotosketcher

Snöstorm i Lidingö centrum. Bilden redigerad i Photofunia

3 kommentarer:

  1. Fantastiska bilder - så duktig du är! Jag har bara Photoshop och kan knappt det ens. Jag har några sajter med instruktioner men får aldrig tid att sätta mig ner och jobba med dessa. Men tack för tipset. Jag ska spara dina fototips.
    Ingrid

    SvaraRadera
  2. Ta dej en titt på min dagsfärska bloggpost - det kan vara något för dej att hoppas på!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för era kommentarer och tack till Klimakteriehäxan för ditt utmärkta tips. Beträffande ett fysiskt släktalbum med bilder har faktiskt min bror gjort ett jättefint sådant, så där har mina barn och barnbarn något att ta över. Jag har också ett album med bild och text från mina barns första år. Men jag borde naturligtvis göra något mer utförligt om mitt eget liv.
      Hälsningar
      Birgitta

      Radera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...