1 februari 2015

Dansmuseet

Det finns faktiskt några museer i Stockholm som jag aldrig har varit på och som jag nu äntligen tagit mig tid för att besöka. Ett av dem är Dansmuseet, som är ett mångkulturellt museum och kulturcenter. Förutom den permanenta utställningen förkommer ofta tillfälliga utställningar. Man kan titta på dansuppvisningar och även vara med och dansa själv.
Museet öppnade 1953 i en källare på Operan. Grundare är Rolf de Maré, som under sina resor över hela världen samlade föremål med anknytning till dans. Han ledde också under en tid Svenska baletten i Paris.
Sedan dess har museet utökats och ligger nu på Drottninggatan 17.





Dansmask från Indien

Dansmask från Sri Lanka
Japansk dans


Scenografi till De fåvitska jungfrurna

Fotavtryck och skor från berömda dansare


Det pågår också en tillfällig utställning om den Ryska baletten med underbara dräkter.

Sjögräs i Sadko

Törnrosa

Våroffer
Dans för barn och deras föräldrar

3 kommentarer:

  1. Ska besöka muséet någon gång när jag kommer upp till Stockholm. Jag har ju gått förbi där många gånger. Fina bilder du delar med dig av!

    SvaraRadera
  2. Har som "Musikanta" passerat flera gånger men aldrig gjort ett besök. Har väl trott att det inte finns mycket att visa utom en och annan video med uppvisningsdans,men dina bilder bevisar ju motsatsen. Får väl ta mig i kragen till våren. :-)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för era kommentarer. Ja, tyvärr har Dansmuseet slutat med sina visningar för allmänheten, vilket ju är synd. Jag tycker att det är oerhört värdefullt att gå på visningar, åtminstone då man går första gången på ett museum och då man inte är särskilt insatt i ämnet. Jag deltog i en av de sista visningarna och jag förstår att de inte kunde fortsätta. Vi var endast tre personer.

      Radera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...