2 januari 2015

Krig, kvinnor och Gud av Beata Arnborg - en biografi om Barbro Alving




Dagens Nyheter fyllde 150 år den 23 december 2014  och uppmärksammade detta med att ge ut en jubileumstidning i det gamla helformatet.
Tidningen innehöll bland annat ett av Barbro Alvings berömda reportage, det om invigningen av olympiaden i Berlin 1936. Passade mig perfekt, eftersom jag just avslutat min jullovsläsning, som var en biografi om Barbro Alving skriven av Beata Arnborg. Boken utkom 2010 och är det första riktiga biografin om denna berömda journalist.
Under min uppväxt var hon en mytomspunnen person och det är först efter att ha läst boken om henne, som jag tycker att hon framträder som en riktig människa.

Barbro Alving levde 1909 till 1987. Hon är också känd under signaturen Bang och som "Käringen mot strömmen".
Hon kom till  Dagens Nyheter 1934 och stannade på tidningen i många år. Det var i denna tidning som hon publicerade sina berömda krigsreportage. Senare kom hon att skriva en hel del i Vecko-Journalen. Hon gav även ut böcker.
Oroshärdar och krig kom tidigt att bli hennes specialitet. Hennes reportage från spanska inbördeskriget har gått till presshistorien.
En annan specialitet var kungareportage, vilket ju kan tyckas märkligt eftersom hon var klart vänsterorienterad.
Det var oerhört fascinerade att läsa om hennes liv och arbete. Boken var riktigt spännande. Det var ju väldigt äventyrliga reportageresor hon gav sig ut på och man undrade ibland hur hon orkade. Men arbetet var ju en så oerhörd drivkraft för henne att hon klarade de mest otroliga strapatser.
För  mig framstår hon som en person med stor integritet. Att sedan få läsa ett av hennes berömda reportage i DN gav ju extra krydda.

1 kommentar:

  1. Intressant inlägg om Bang. Jag kommer ju ihåg hur alla pratade om henne när jag växte upp. Det var ju så ovanligt med en kvinnlig utrikeskorrespondent på den tiden. Hon var väl den enda, antar jag. Ska se om de har boken på biblioteket.
    Kram från Ingrid som önskar dig en god fortsättning på det nya året.

    SvaraRadera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...