13 januari 2015

Brunt

Färgen brunt påminner mig mest om den bruna soffgrupp klädd i manchestertyg, som jag hade i mitt första hem som nygift i början på 1970-talet. Urtjusig och väldigt skön, köpt på Åhlbergs, som jag tror låg i Solna. Soffa och två fåtöljer. Soffan sålde jag så småningom, då jag köpte en ny. Fåtöljerna hamnade i en sommarstuga, vandrade sedan vidare och hamnade till slut hos min son som bara älskar dem!
Här är en bild från julen 1972, där man skymtar soffan. Observera också de tidstypiska gardinerna designade Marimekko, som finns i bakgrunden. Nu har ju mönstret kommit tillbaka igen, men jag har tråkigt nog kasserat gardinerna för länge sedan.
Flickan på bilden är min dotter Ulrika, då två år gammal. Det är julafton och hon håller på att öppna ett julklappspaket. Jag tror att det var en dockvagn i paketet.

Ulrika julen 1972


Lille Artur i sin pappa Mattias knä strax före jul år 2014

Nästa bruna föremål är en snushund. Snushundar var mycket vanliga förr i tiden. På undersidan finns ett liten öppning med lucka, i vilken man kunde förvara sitt snus. Skulle nog gå för ett par tusenlappar om jag fick för mig att sälja den. Visserligen snusar jag inte, men jag tänker ändå inte sälja den!


Många djur är bruna. Här är två bilder. Den första är på en uppstoppad järv. Bilden är tagen på Biologiska museet. Därefter en bild på en livs levande björn, som jag tagit på Skansen i Stockholm.





Sent på höstarna och tidigt på vårarna brukar jag åka ut med min hund till öns största strandbad. Det är inte  badsäsong och då är det tillåtet att vistas med hund på badplatsen. Stella älskar att springa i sanden. På bilden springer hos visserligen inte, utan står och nosar i den bruna sanden.



Som avslutning ber jag att få bjuda på en chokladbild. Den visar Betsy Sandbergs hemlagade choklad. Betsy Sandberg är en lokal berömdhet här på ön.
I början av 1920-talet startade hon tillsammans med sin kusin chokladtillverkning och försäljning i en villa. Deras känsla för kvalitet och hantverk gjorde att konfektyrerna blev mycket efterfrågade. I dag är det Helena Klangemo som driver verksamheten.
Många av de gamla fina recepten har behållits, men sortimentet har kompletteras med många nya spännande smaker.
Finns även att köpa i Östermalms saluhall.











4 kommentarer:

  1. Jag köpte likadana marimekkogardiner när jag var i Finland i början på 70-talet. Kasserade också tyvärr.
    Roligt att sonen uppskattade de gamla fåtöljerna - de ser sköna ut. Jättesött litet barnbarn! Kul att få se en snushund - visst inte att sådana fanns.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  2. Här är ännu en som haft Marimekkogardiner med svarta blommor, men numera ligger de som kuddfodral i soffan. Även glas inhandlades i Finland, krusiga på ytan och mycket svårdiskade efter en tid, för oss utan diskmaskin. Den där chokladen ska jag inte missa vid nästa Stockholmsbesök. :-)

    SvaraRadera
  3. Jättetrevlig blogg och så länge du har hållit på! Verkligen inspirerande för en nästan nybörjare. Ursnygga bilder och en jättefin kamera. Om du är intresserad av Sandudden på Ekerö är du välkommen titta in på min andra blogg htpp://sanduddsexpose.blogspot.com
    Många blogghälsningar
    Eva på Ekerö

    SvaraRadera
  4. Tack för era kommentarer! Eva, jag har varit inne på din blogg om Sandudden. Fina bilder där också. Ja, jag har hållit på flera år nu och jag måste erkänna att jag har fått litet problem med ämnen nu. Tycker att jag skrivit om det mesta...
    Hälsningar
    Birgitta

    SvaraRadera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...