12 mars 2014

Ett gammalt fotografi

Foto: Jan Malmstedt
Här sitter jag i soffan i mitt föräldrahem. Året är 1958.
Jag minns mycket väl soffan. Den var klädd i ett grönt, strävt tyg. Den är rätt sliten, som mycket var på den tiden. Där köptes inte nytt i första taget, som man gör nu!
Den jättelika öppna spisen värmde gott på vinterkvällarna i den gamla dragiga villan. Men just nu är det tydligen ingen brasa tänd. På spiselkransen står det en massa julkort. Det är alltså juletid.
I soffan bredvid mig ligger en mängd kameraväskor. Det är brorsan, som var fototokig och skaffat sig en massa kameror. Någon av dem var kanske min. Brorsan såg till att jag lärde mig fotografera.
På bordet till vänster ser man en adventsljusstake. Ser helt livsfarligt ut att ha den stående så nära en tidning! Ser ni vad det är för tidskrift? Jo, jag är övertygad om att det är Röster i radio. En tidskrift som studerades noggrant på den tiden. Något år senare fick vi TV.
På mig har jag en röd klänning i empiremodell, som var högsta mode just då. Den kliade och var köpt på Hennes. Förmodligen för 69.90. Det där med att allt skulle kosta något på 9 eller 90, var väl de som började med.
Smycket är ett guldkors, som jag fick detta år i samband med min konfirmation. Jag är helt osminkad. Möjligen litet läppstift från Cutex. På fötterna har jag tofflor av renskinn. Luktade pyton, men värmde gott.


1 kommentar:

  1. Ett underbart fotografi. Du ser äldre ut än 14, vilket jag också gör på mitt konfirmationskort. Rummet ser riktigt trivsamt ut trots, eller kanske på grund av, den lite slitna soffan. Och fina gamla julkort? i en rad på spiselkransen.

    SvaraRadera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...