8 februari 2014

Pilsnerfilm

Jag hör till dem som ibland tittar på de gamla svenska långfilmerna, som visas i SVT 1 på måndagar och tisdagar. En del är verkligen urusla, men en del är faktiskt trevliga.
I höstas kom en hel box med pilsnerfilmer på DVD. Jag fick tag på några av dem på Filmhusets bibliotek.
Enligt Svenska akademiens ordbok definieras pilsnerfilm på följande sätt: (Svensk) film av enklaste beskaffenhet med inslag av tarvlig komik (kring förtäring av pilsner o dyl). Om man blandar lagom mycket pigroman med lagom mycket svenskt skämtlynne, så får man en svensk pilsnerfilm, som går.
Det var intressant att få se Pensionat Paradiset, som jag bara hört talas om, men aldrig sett. Den var välgjord och riktigt rolig. Men det fick räcka med den! Jag kände att jag just då inte orkade med fler.





3 kommentarer:

  1. Jag ser gärna gamla filmer med svenska skådespelare, dock inte "pilsnerfilmer". Det är intressant att höra hur språket och umgänget mellan män och kvinnor har förändrats på femtio-sextio är. När jag var ung tyckte jag dock inte att det lät de minsta konstigt.
    Kram från Ingrid

    SvaraRadera
  2. Här är en till som gärna tittar på gamla svenska filmer, gärna Fridolf och Selma, eller någon av de kända Hillman- deckarna som " Den gula bilen" eller ",Mannekäng i rött" och liknande. Sickan Carlsson gick inte heller av för hackor. :-)

    SvaraRadera
  3. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...