28 november 2013

Lidingöhistorier av Jan Malmstedt

Min bror Jan ger i höst ut en bok som heter Lidingöhistorier. Jag fick ett exemplar i present och har ägnat den sista veckan åt att läsa den. För en gammal lidingöbo är det naturligtvis oerhört spännande att läsa dessa historier. Mycket kände jag igen, men det var också många nya insikter.
Mest intressant är att läsa om min egna släktingar, som hör till de flyktingar som kom från Åland på 1700-talet. Man har inte vetat så mycket om dessa flyktingar tidigare, men nu får man veta litet mer.
Rena nostalgitrippen är det att läsa om Lidingöns biografer. Att gå på bio var det stora folknöjet på 1950-talet. Hela fyra biografer fanns det. I dag återstår bara en.
Inte visste jag heller att strömming från vattnet kring Lidingö en gång i tiden ansågs vara en delikatess!

Ett tips: Bli medlem i Lidingö hembygdsförening. Se mer under www.lidingohembygd.se











Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...