14 januari 2013

Ang Lee





Regissören Ang Lee hör till några av mina favoriter inom filmkonsten.
Han föddes 1954 i Taiwan. Den första av hans filmer som jag såg var Bröllopsfesten. Den handlar om en homosexuell man som fejkar sitt eget bröllop för att slippa avslöja sin läggning för sina släktingar. Ytterligare några underbara filmer av honom är Mat, dryck, man, kvinna samt  Förnuft och känsla. Ice storm, som kom 1997 anses av en del vara hans mästerverk. Crouching Tiger, Hidden Dragon från 2000 är en mycket välgjord film, som vann massor av priser. Jag förstår mig dock inte på den.
Brockback Mountain från 2005 tycker jag var helt underbar. Inte bara regin utan också skådespeleriet, fotot och  musiken.

I DN den 14 december var det ett reportage om Ang Lee med anledning av hans nya film, Berättelsen om Pi. Filmen är gjord efter en bok av Yann Martel och ansågs omöjlig att filma, vilket Ang Lee tog som en utmaning. Det tog honom ett par år innan han bestämde sig, sporrad av bokens andliga budskap.
Den fick en fyra (av fem möjliga) i DN. Nu har jag varit och sett filmen på bio och håller med recencenten att det är en underbar film. "Vacker, äventyrlig, stormig, varm och ganska galen historia fylld av oceanisk magi och havets märkligaste invånare" enligt Helena Lindblad.
Det som gör att jag tycker så mycket om hans filmer är att han vågar ta upp det brännande inom mänskliga relationer och inom olika kulturer, utan att hemmfalla till en massa klichéer.

2 kommentarer:

  1. Jag ska anteckna filmtitlarna så att MM kan spela in filmerna när/om de kommer på teve. Går mycket sällan på bio eftersom det är tre mil till stan och svårt med parkeringsplatser.
    Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ingrid, jag tror att de flesta av Ang Lees filmer finns på DVD och kan lånas på biblioteket eller hyras/köpas i ngn videobutik. Själv anlitar jag under vintertid www.lovefilm.se De har ett stort utbud filmer, som man kan hyra för en låg kostnad. Levereras i brevlådan och skickas sedan tillbaka med post. Men visst händer det att hans filmer visas på TV också.
      Ett sådant fint reportage du gjort från Etnografiska!

      Radera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...