23 november 2012

Galleri Fredag - böcker, böcker









Jag har en gammal bok i min bokhylla. Ja, det är faktiskt den äldsta bok jag äger. Bunden i blått skinnband med gulddekor. Den kommer ursprungligen från mitt föräldrahem.
Boken är skriven av Madelaine de Puisieux och heter Anwisning til ett försicktigt upförande i werden, enkannerligen i anseende til giftermål, gifwen af ett förnämt fruentimmer åt en des unga wän. Boken är tryckt 1751 i Stockholm.
Det står Olivia Öhman 1863 på insidan av pärmen. Olivia Öhman var min fars mormor.
Den är tryckt med frakturstil, så jag har svårt att tyda allt, men kan i alla fall se att den innehåller diverse förmaningar.
I Wikipedia står det att Madeleine de Puisieux levde 1720-1798 och var en fransk feminist och författare. Hon påstås ha arbetat ihop med Diderot.
Boken finns upptagen på antikvariat.net och där framgår det att den är värd några tusenlappar.
Visst svindlar det när man sitter och håller ett sådant gammalt föremål i handen!










4 kommentarer:

  1. Så underbart att äga en sådan bok. Du måste citera något ur den vid något annat tillfälle - det är väldigt roligt att läsa.
    Kram
    Ingrid

    SvaraRadera
  2. Hej, vad trevligt att komma hit till din blogg!
    OCh jag länkar upp dig på fredag så att du är med på listan.
    TACK för mail och återigen välkommen till temat

    Annika i Washington

    SvaraRadera
  3. Men du säljer den inte vad? Den är ju betydligt mer värd för dig än för någon annan.
    Pappret den är tryckt på är mycket hållbarare än böcker tryckta efter 1850-talet för då började man med syrahaltig trämassa så att pappret vittrar sönder. Din bok är betydligt hållbarare. Och fin

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, jag kommer aldrig att sälja den. Roligt att läsa din blogg och att du håller på med bokbinderi. Jag är bibliotekarie och vi fick faktiskt några timmars utbildning i bokbinderi, dvs egentligen var det väl boklagning.

      Radera

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...