8 mars 2012

Matlagningskurs

Jag har gått på många kurser i mitt liv, men denna kurs var den absolut roligaste!
Tre fredagskvällar deltog jag i en matlagningskurs för att lära mig laga gourmetmat. Vi var 12 personer i olika åldrar, som delades in i smågrupper och tillagade en trerättersmiddag som vi avnjöt tillsammans. Kursledaren var en fransk kock.
Första gången stod följande på menyn: Caesarsallad, Coq au vin blanc med tagliatelle och Pêche Melba.
Andra gången stod följande på menyn: musslor med chilismör, liten sallad med kräftstjärtar och dressing av chili och honung,  pocherad bleka med palsternacksmousse och vermouthsås. Till efterrätt var det päronchokladpaj med vispad grädde.
Tredje gången stod följande på menyn: ankbröst med grönpepparsås, sellerimousse och sallad. Desserten bestod av mascarponeost blandad med yoghurt, syltad ingefära och biscotti. Som bonus fick vi smaka av några franska ostar, som serverades med karamelliserade valnötter och ett glas champagne.
Efter avslutad kurs bjöd jag hem mina två barn och serverade en av dessa  menyer. Succé!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vatten

Vatten, det viktigaste av allt! Glöm inte att dricka vatten är Viktväktarnas första bantningsråd ! Jag har större delen av mitt liv bott på...