29 mars 2012

Fötter



Idag har jag varit och fått fotvård. Har ni tänkt på att, överallt där det pratas eller skrivs om motion, så är det sällan man tar med fötterna? Ja, det är viktigt med bra skor och att fila fötterna ibland, det vet vi, men glöm inte att det är viktigt att motionera fötterna litet då och då!
Här är några tips, som jag samlat ihop, dels från Vårdguiden, dels från min fotvårdare. Förutsätter att man har friska fötter.

1. Knip och sära på tårna och rör foten i cirklar. Det gör foten mjuk inuti, stärker vristen och ökar blodcirkulationen.
2. Gör tåhävningar på framfoten
3. Gör balansövningar (stå på ett ben) samtidigt som du lyfter och spretar på tårna.
4. Passa på att gå barfota i sanden på sommaren. Muskler, senor och ligament tränas, liksom balansen.
I Rehbands butik på Storgatan 14 i Stockholm kan man få en liten broschyr, som heter Träningsråd för dina fötter, helt gratis.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vatten

Vatten, det viktigaste av allt! Glöm inte att dricka vatten är Viktväktarnas första bantningsråd ! Jag har större delen av mitt liv bott på...