16 februari 2012

Mina ungdomsböcker D.1

I tidigare inlägg presenterade jag några av min barndoms favoritböcker. Nu fortsätter jag med att visa några favoritböcker från åren då jag var mellan nio och tretton år.


Kastrullresan av Edith Unnerstad. 1949. Den handlar om den barnrika familjen Larsson, som ärver ett par bryggarhästar med tillhörande vagnar och ger sig ut på en resa.




Tvillingarna på Loholm av Birgitta Claeson - Bohman. Utkom första gången 1941.Den handlar och de busiga tvillingarna Hans och Märta. Det kom fler böcker i denna serie.




Djurböcker för ungdom var en serie, som gavs ut av B.Wahlströms förlag mellan 1930 och 1966. Serien kom att omfatta runt hundra titlar. Jag läste flera av dem, eftersom jag alltid varit intresserad av djur.


Tvillingarna kommer till S:t Clare av Enid Blyton är den första boken i en serie om en internatskola för flickor.Utkom på svenska första gången 1950. Tvillingarna Pat och Isabel O´Sullivan är 14 år, när de börjar i S:t Clares flickpension. De placeras i en sovsal med sex andra flickor i första klass och det är framför allt denna grupp av flickor som skildras.
Fortsättning följer nästa vecka...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...