2 februari 2012

Mina barnböcker D.2

Jag fortsätter här att visa några av min barndoms favoritböcker.



Känner du Milly-Molly av J.L. Brisley. Utkom första gången 1933. Det som framför allt fascinerade mig var hemtrevnaden som illustrerades så fint.


Sotlugg och Linlugg på Skansen av Karin Fryxell.1951. Det fanns flera böcker om Sotlugg och Linlugg och de är nog några av de första fotoillustrerade berättelserna för barn.


Ta i trä, en saga om Cellulosa av Aili Pekonen och Elias Svedberg.1945. En mycket speciell bok om en mycket speciell familj, som bor inuti ett träd. Visst är väl omslaget läckert?



Guldslottet utgiven av Stina Quint 1907. Den innehåller sagor och berättelser. Denna bok fanns kvar sedan min mammas barndom och hon läste gärna ur den för mig. En av våra favoritsagor var Mumburras slott.
Nästnästa vecka berättar jag om mina ungdomsböcker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Svenskt tenn 100 år

I år är det hundra år sedan firman Svenskt tenn grundades.  Jubileumsåret invigdes med lanseringen av textil Svenskt tenn Est. 1924 - ett m...