8 september 2011

Fiskartorpet

En av sommarens cykelturer gick till Norra Djurgården. En stadsdel, som jag mest bara passerat igenom, då jag har åkt bil. Nu har jag börjat ta mig dit med cykel ibland, för att titta närmare på området.
På vägen passerar jag en byggarbetsplats. Här byggs bostäder till den stadsdel, som kallas Norra Djurgårdsstaden.




Jag cyklar först till Fiskartorpets friluftsanläggning. Världens minsta skidort står det på en skylt vid entrén! Det är ju sommar, så inga aktiviteter pågår nu, men några håller  på att förbereda en kvällsfest.
Hoppbacken som finns här är över hundra år gammal. Ända fram till 1980-talet var den och skidbacken, som ligger vid sidan om, mycket välbesökt. Därefter började stället förfalla. 2005 renoverades anläggningen och används nu mest som restaurang och konferensanläggning.


Fiskartorpets friluftsanläggning

Entrén

Alldeles i närheten ligger en av de förnämligaste sevärdheterna på denna del av Djurgården. Det är Karl (eller Carl, om man så vill) XI:s fiskestuga, byggd på 1680-talet. Den byggdes alltså på den tiden Djurgården var en jaktpark. Av namnet att döma förekom det en del fiske här också.  Fiskestugan är Djurgårdens äldsta byggnad och har givit namn åt den del av Norra Djurgården som kallas Fiskartorpet. Eken, som växt in i stugan är lika gammal som stugan - alltså över 300 år gammal!

Karl XI:s fiskestuga

Jag fortsätter sedan ut mot Laduviken. På vägen dit tror man sig förflyttad till rena rama landsbygden. Kor och får betar på ängarna.

Kor på ängen

Kristinaladan

Några av Laduvikens besökare



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...