12 maj 2011

Min skrivhörna

Här är min skrivhörna. Chiffonjén är inget arvegods, utan köpt i en antikaffär för några år sedan. Jag sitter ibland och funderar på vem som kan ha suttit vid den före mig. Den första som satt här hade kanske en fjäderpenna i handen och satt, precis som jag, och funderade på vad han/hon skulle skriva. Skillnaden är att jag har en laptop.
Ovanför chiffonjén hänger ett porträtt av min farmors farfar komminister Johan Gustav Pihl. Till vänster om honom hänger en målning av Edvard Perséus föreställande Erik XIV och Karin Månsdotter. Under den en almanacka med foton av mina två barnbarn.
Ovanpå chiffonjén står parianfigurinen "Kan du inte tala", designad av prinsessan Eugénie. På var sida om den två gipsfigurer föreställande Goethe och Schiller. Skrivaren och annat, som jag behöver till mitt hemkontor, har jag på en låg bokhylla bredvid chiffonjén.
Jag har äntligen skaffat mig en ny skrivbordsstol. Snygg, va? Jag tycker att det har varit svårt att hitta en snygg och bekväm skrivbordsstol, lämplig för hemmabruk till ett anständigt pris. Så tittade jag in hos Din design, som öppnat butik i närheten av min bostad och där hittade jag den perfekta stolen.
Jag använder datorn, som de flesta gör. Börjar dagen med att kolla mejl. Vidare använder jag den till att göra anteckningar i, till bildbehandling,  informationssökning, bankärenden, för att titta på något TV-program jag missat och till att läsa och skriva i något socialt forum, främst silvergenerationen.se och Facebook. Ja, så bloggar jag förstås! Då har jag gärna litet musik i bakgrunden, som jag får via Spotify. Jag har lagt in några listor med musik av Chopin, Mozart och Haydn samt en del jazzmusik.
Jag sitter i min skrivhörna en till två timmar om dagen och har det rätt trevligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...