10 februari 2011

Naturhistoriska riksmuseet och Shackelton

Naturhistoriska riksmuseet
Då jag var liten älskade jag att gå på Naturhistoriska riksmuseet.
Sedan jag blev äldre har det blivit glest mellan besöken.
Trots att man  egentligen borde ha fått nog av snö och kyla blev jag lockad av att åka ut till museet, då jag läste i tidningen att man renoverat utställningen om livet i polartrakterna. Det är alltså en utställning som visar Arktis och Antarktis säregna miljöer. De flesta uppstoppade djuren är desamma som tidigare, men montrarna var uppfräschade.


Klipphopparpingvin


Leopardsäl och pingvin















Jag tog också en titt  på de övriga utställningarna och se ett sådan lustigt djur jag hittade! Stäppmyrkotten lever i södra och östra Afrika och använder sina långa klor till att öppna termitstackar och myrbon.

Stäppmyrkott

Eftersom jag även tycker att det är fascinerande att höra om upptäcksfärder, passade jag på att se en film på Cosmonova om upptäcksresanden Shackelton. Ernest Shackelton blev mest känd för sin tredje expedition till Antarktis 1914-1916. Båten som han och hans mannar åkte i  fastnade i isen men, som genom ett under, lyckades de ändå till slut hitta tillbaka till civilsationen. Filmen, som var en rekonstruktion av deras resa, innehöll originalfoton och filmklipp från resan och skildrade på ett mycket medryckande sätt deras fruktansvärda strapatser.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...