6 januari 2011

Filmnostalgi D.1

Som barn gick jag ofta på bio. Det var inget konstigt med det. Det var många barn på 1950-talet som gick mycket på bio, särskilt då det var söndagsmatiné.
Det var ett himla liv i salongen innan filmen började. Killarna blåste i biljetterna. Ja, vi flickor gjorde väl det också. Ni kommer väl ihåg hur man gjorde?
Det fanns fyra biografer där jag bodde: Wasaborgen, Grand, Saga och Röda Ugglan.
Några av mina tidigaste filmminnen är förstås Disneys filmer om Snövit och Askungen. Dessa filmer var ju ganska korta, så man fyllde ut med ett långt tråkigt förspel, innan den riktiga filmen började.



Senare såg jag Rännstensungar och Barnen från Frostmofjället. De kom 1944 respektive 1945. Då var jag för alldeles för liten för att gå på bio, så uppenbarligen visades dessa i repris på biograferna.



Andra filmer som jag såg var Anderssonskans Kalle, Tarzanfilmerna, Lassiefilmerna och filmerna om Åsa-Nisse.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Lidingö vårsalong och konstrunda 2024

Årets vårsalong i Lidingö stadshus pågår den 13 - 28 april. Vårsalongen avslutas med den så kallade Konstrundan. Den pågår 26, 27 och 28 apr...